GO-CARDs når ud til mange

Som annoncør kan man udnytte, at GO-CARD giver effekt på flere niveauer.

GO-CARD er både outdoor-reklame, og kortene bliver aktivt taget med og får en lang levetid. Det er et unikt og positivt medie, fordi brugerne selv går hen til reklamerne, og vælger dem de vil have.

"Du tager kun gratis postkort, hvis du har lyst til det. De fleste andre reklamer ser du uanset om du ønsker det eller ej. På TV kan reklamer få mig til at slukke, uden at se programmet færdigt." - Udsagn fra Gallup-undersøgelse, 2020


1) Displayeffekt

På caféerne og i biograferne bliver målgruppen eksponeret for budskabet. De tjekker stativet og de aktuelle kort.

GO-CARD er byens opslagstavle, hvor man finder inspiration til nye oplevelser og produkter.

På caféen bruges GO-CARDs som samtaleemne og med direkte call-to-action til, hvad man skal opleve eller købe.



2) Gemmeværdi

Kortene tages med (aftræk) for at gemme information, fx om et vigtig budskab eller et godt tilbud.

Kortene får et langt liv i hjemmet på køleskabe, opslagstavler osv. hvor de ses af flere. De bruges som dekoration og samleobjekter.

"Kortet kan man putte i tasken og undersøge nærmere hvis emnet har interesse. Man bliver mindet om emnet." - Udsagn fra Gallup-undersøgelse, 2020



3) Pass-along effekt

Kortene gives videre til andre og når ud til endnu flere.

GO-CARDs er meget brugt som hilsner, invitationer og lykønskninger, fx sammen med gaver.

"God måde at reklamere på. Desuden bliver alle venner glade for et kort. Virker mere personligt, end en SMS." - Udsagn fra Gallup-undersøgelse, 2020



Index Danmark/Gallup måler dækningen. På 4 uger tager, videregiver eller modtager mere end 475.000 danskere GO-CARDs. Det er en attraktiv målgruppe, som du kan læse mere om her.





GO-CARDs læsertal er kvalitet

Gallup spørger danskerne, om de har taget, videregivet eller modtaget GO-CARDs. Det betyder, at læserne er de mennesker, der har været i fysisk nærkontakt med mediet og har haft et GO-CARD i hånden. Det er ikke bare personer, der 'måske har set', eller blot har passeret forbi en outdoor. Når der skal sammenlignes læsertal på tværs af medier, er det vigtigt at tage den kvalitetsdimension med.

Hertil kommer, at for GO-CARD medregnes ikke alle dem, der bliver eksponeret for reklamerne i stativerne på caféerne uden at tage et kort, eller som ser et GO-CARD hjemme hos venner på køleskabet, på et fødselsdagsbord osv. Dvs. læsertallet er reelt endnu højere end det, der måles.





Dokumentation og lav effektiv kontaktpris

For medier som tv, annoncer, outdoor og radio beregnes med forskellige metoder seer-, læser- og lyttertal. Disse tal kan bl.a. findes i Index Danmark/Gallup og Nielsens TV- og streamingmåling. Det er personer, der har været eksponeret for mediet, men man ved ikke, hvor mange, der reelt har set den enkelte reklame eller annonce.

Det er anderledes for GO-CARD. Som noget unikt er man sikker på, at målgruppen ser reklamen, da de selv opsøger dem, og tager dem med de vil have. Efter hver kampagne optælles, hvor mange kort, der er taget, og der kan derfor beregnes en effektiv kontaktpris.

✔ For GO-CARD opgøres for hvert motiv, hvor mange kort, der bliver taget.
✔ Det gennemsnitlige aftræk pr. motiv er 76%.
✔ For en landsdækkende kampagne svarer det til et aftræk på 25.000 kort på en uge.
✔ Er ugeprisen fx 17.000 kr. bliver pris pr. taget kort: 0,68 kr.
✔ Hertil kommer, at hvert kort efterfølgende kommer ud til endnu flere. Kortene får et langt liv, hvor de bl.a. udstilles i hjemmet på køleskabe osv. (gemmeværdi), og kortene gives videre til andre (pass-along effekt).





Sammenligning med digital og online

Hvert taget GO-CARD-postkort kan bedst sammenlignes med et klik på en online reklame. Med forbehold for fejlklik, kan man med online medier også opgøre, at de reelt har givet en aktiv reaktion.

Prisen pr. klik med online reklame, fx Google AdWords eller Google Display Network, vil typisk være fra 5 kr. og op (CPC). Prisen med GO-CARD er typisk på 68 øre og lavere. Sammenlignet med online er den effektive kontaktpris med GO-CARD altså kun 1/5.

Hertil kommer, at en stor fordel ift. digitale og elektroniske medier er, at GO-CARDs har en blivende værdi. Skal forbrugeren fx kunne huske et godt tilbud eller en url, så kan det altid findes på kortet. Udsagn fra Gallup-undersøgelse 2020:
”Kortet kan man putte i tasken og undersøge nærmere hvis emnet har interesse. Man bliver mindet om emnet.”